close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

המסתורין של כאבי הברכיים

עמיר אסוליןיב אלול, תשעב30/08/2012

עמיר אסולין מדבר על כאבי ברכיים, שואל האם באמת יש הבדל בין תרופות לתוספי מזון ומסביר איך הוא רץ בלי סחוס.

תגיות:

שנת 1999. סנוּר. טירונות צנחנים . אני מנסה לכופף את ברך ימין ומצליח לעבור רק במעט זווית של תשעים מעלות. אין מה לדבר על "לרדת לכריעה ". כאבי תופת. אני מסתכל עליה , ולדעתי היא יותר אדומה ונפוחה מברך שמאל . ממשיכים לגרור. ביקור אצל רופא בצריפין מסתכם ב : " יש לך שחיקת סחוס. אין מה לעשות . סחוס אי אפשר לגדל ".

" אז מה אני עושה " ? שאלתי . "זו בחירה שלך".

בחרתי להמשיך. אי אפשר לכרוע – אין דבר , דופקים פזצט"א . זה אפילו נראה יותר טוב . עברה הטירונות והאימון המתקדם (בכאב ). אין לי סחוס (לדברי הרופא) , אבל הברך דווקא מתחילה להשתקם . אני יכול, תודה לא-ל, לכרוע ,לרוץ ולטפס מדרגות בלי כאב. מה עם הסחוס ? לא בדקתי מאז.

כמה שנים (טובות) אחר כך , השנה האחרונה ללימודיי במכללת אילימה לרפואה סינית . קליניקת הסטודנטים . מגיע מטופל , אדם מבוגר בעל היסטוריה רפואית עשירה (כולל ניתוח מעקפים ) ומתלונן על כאבים חזקים בברך , עד כדי כך שהוא אינו יכול לסיים תפילת שמונה עשרה . נערך אבחון ע"פ רפואה סינית. דיקור. מספר טיפולים – והברך איננה כואבת (הכאב גם לא חזר בשנים אחר כך). מצב הסחוס ? לא בדקנו.

איך מגדלים סחוס
מהו תוסף מזון ? פשוט מאד. חסר לך (ויטמין D,סידן,סחוס) ניתן לך .

לפני אי אילו שנים , חשבו נטורופתים ותזונאים שונים (איני יודע למי זכות הביכורים) כיצד לעזור לסובלים מכאבי פרקים ." הרי הגלוקוזאמין הוא חומר חשוב לתפקודו של הסחוס הבריא " אמרו לעצמם , "ניתן להפיק את אותו מהשלד החיצוני של פירות ים (שרימפס, לובסטר , סרטן ) ולהטמיע אותו בגוף דרך מערכת העיכול , אם לא יועיל – לא יזיק " .

ואכן, לא הזיק.

יחס הממסד הרפואי לתוסף הזה היה, מן הסתם, כמו היחס לתוספי תזונה באופן כללי (לא מאד נלהב).

אתמול (2012), סיפר לי מטופל הסובל מכאבי פרקים קלים שקיבל תרופה בשם ארטריל. בדיקה מהירה. ארטריל הוא גלוקוזאמין סולפט, תוסף מזון שזכה איכשהו לשם "תרופה רשומה" ולכן הוא ניתן על ידי הרופא. שקיק קטן שמכיל 1500 מ"ל אבקה. הכמות היומית.

זה שנים שנטורופטים ממליצים על תוסף תזונה גלוקוזאמין והנה באה חברת תרופות מאיטליה, המשווקת כאן ע"י חברה ישראל וזוכה להכרה ממסדית. האם הממסד יאמר לנטורופתים: תודה. צדקתם? לא.

האחראית על יחסי הציבור של התרופה, נאווה עינבר – "יחסי ציבור , תדמית ושיווק חברתי בתחום הבריאות" מסבירה בכתבת תדמית על "ההבדל בין תרופה לתוסף תזונה: " ארטריל (Arthryl) בניגוד לתוספי התזונה המכילים גלוקוזאמין, עמד בדרישות הרישום של משרד הבריאות ושל מדינות רבות נוספות באירופה והוכיח יעילות ובטיחות במחקרים קליניים רבים, גדולים ומבוקרים..."

תחליטו אם אתם קונים את זה. אני חושב שגלוקוזאמין הוא גלוקוזאמין. נקודה .

האם צריכה חיצונית שלו באמת עוזרת לכאבי פרקים? זה שנוי במחלוקת. כך כותבים ד"ר גיא רובין וד"ר נמרוד רוזן (מנהל המחלקה האורתופדית בביה"ח העמק, עפולה) באתר The Medical : "נראה כי הטיפול בתוספי מזון אלה הוא בטוח לשימוש אך יעילותם במניעת כאב, בשיפור התפקוד או בעצירת התקדמות המחלה טרם הוכח". זו גם מסקנת המחקר שניתן לקרוא כאן.

היו גם מחקרים מעודדים יותר.

אני באופן אישי דווקא חושב שגלוקוזאמין יכול לעזור. לא בגלל החוקרים שעוד לא הצליחו להחליט, אלא בגלל שהשימוש בחומרים מן הסוג הזה בכל מה שקשור בפרקים ועצמות קיים ברפואה הסינית בת ה- 5000 שנה. למשל , ה"צמח" mu li), oyster shell שריון של סרטן , ממש כמו הארטריל) נחשב למחזק כליות (הכליות ברפואה סינית אחראיות, בין היתר, לחוסנן של העצמות) ומטפל בעצמות חלשות וכאבי פרקים, על פי תורת הצמחים הסינית, ויש דוגמאות נוספות.

קשה לנו (אולי בצדק) בלי החותמת המדעית. לא נותר לנו אלא להמתין שהמדע יגלה את שאר הסגולות הקיימות בטבע והיו ידועות לקדמונים. העניין הוא שהמדע צריך מוטיבציה כדי לעשות זאת, וכל עוד המוטיבציה היחידה היא כלכלית, הסיכוי שמה שאי אפשר לרשום עליו "פטנט" ייחקר הוא נמוך.

גם תפיסת העולם של החוקרים משפיעה על בחירת מושאי המחקר, וכבר כתב על כך תומאס קוּן (המבנה של מהפכות מדעיות, הוצאת ידיעות אחרונות ,עמ' 37) : "מחקר של ממש כמעט לעולם אינו מתחיל לפני שקהילייה מדעית חושבת שיש בידה את התשובות לשאלות כגון: מה הם היֵשים (entities) היסודיים שמהם מורכב העולם... מהם השאלות שלגיטימי להציגן לגבי יֵשים אלה? ומה הן הטכניקות המשמשות לחיפוש אחר פתרונות?" . האם יחליטו החוקרים שהידע האנושי הקדם מודרני הוא בכלל היֵשים שראוי להתייחס אליהם במחקריהם? שיש חכמה טמונה בבריאה? ימים יגידו, אבל זה נושא למאמר בפני עצמו.

בינתיים, החברות המסחריות ימשיכו לעשות מה שהן יודעות, ואנחנו, נשתדל, בעזרת ה', לטפל באנשים .

*הערה בנוגע לכשרות – השלד של פירות הים הוא כמובן לא כשר. איני יודע אם לתרופות ולתוספים האלו יש כשרות. אמנם הרמב"ם (הל' יסודי התורה, פרק ה) כותב שמאכילים איסור שלא כדרך אכילתו לחולה שאין בו סכנה, אבל :
א. האבקה ארטריל שניתנת כיום ע"י רופאים נלקחת על ידי המסה בכוס משקה- לענ"ד זה נקרא דרך אכילתו.
ב. ההגדרה של חולה שאין בו סכנה היא דווקא "חולה השוכב על מיטתו ולא מתחזק והולך כבריא" (טבעת המלך לרב עובדיה, על הרמב"ם שם. מסיים שם שקפסולה היא הדרך הטובה ביותר להאכיל איסור לחולה שאין בו סכנה. ע"כ. וחשוב לדעת שכיום החיפוי של הקפסולות עצמן נעשה בחלקו מחומרים לא כשרים).קטונתי מלעסוק בענייני הלכה ואני רק ממלא את חובתי להתריע.

כמו כן , הדיקור הסיני הוא אופציה יעילה וטובה לטיפול כשר בכאבי פרקים.

עמיר אסולין הוא מטפל ברפואה סינית . בוגר התמחות דו שנתית בפסיכיאטריה אינטגרטיבית למטפלים ברפואה סינית בביה"ח העמק . בעל תואר ראשון בפסיכולוגיה .
למאמרים נוספים : http://sinitamir.wordpress.com

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה